Jak wyróżnić swój produkt na targach – inspiracje i porady

By 31 maja 2019Bez kategorii

Stoły pełne długopisów i smyczy, a do tego góra ulotek – brzmi znajomo? Stoisko na targach nie musi tak wyglądać. Nowoczesne rozwiązania eventowe i sposoby na oprawę stoiska sprawiają, że goście poznają firmę w naturalny sposób i zapamiętają na długo.

Skuteczna i nowoczesna prezentacja

W dużym mieście jesteśmy stale otoczeni przekazem reklamowym. Pierwsze billboardy czy ulotki robiły wrażenie, dziś odbiorcy usług są nimi przytłoczeni. Reakcją obronną organizmu jest ignorowanie nadmiaru bodźców. Stąd zaskakujący wniosek badaczy: osoby, którym długo pokazywane są agresywne reklamy, po kilku minutach od ekspozycji odbiorcy nie są w stanie powiedzieć, kto był reklamodawcą. Szczególnie boleśnie odczuwają to uczestnicy targów. Przy wejściu w koszu można zobaczyć stosy nietrafionych materiałów reklamowych. Uczestnicy rzadko po nie sięgają, jeszcze rzadziej czytają, a prawie nigdy nie biorą ze sobą do domu. Jak więc zaprezentować się skutecznie i nowocześnie podczas targów?

Reklama w oparciu o psychologię

Wiemy już, że nadmiar tradycyjnych reklam męczy i nie jest skuteczny. Wiedzę o psychologii można jednak wykorzystać również na korzyść marki, tworząc w ten sposób nowoczesne i skuteczne prezentacje na targi. Największe brandy wiedzą, że współcześni konsumenci coraz bardziej stawiają na doświadczenia, a nie na produkty, których większość z nich posiada już nadmiar. Stąd kioski do samodzielnego komponowania kanapek czy programy recyclingowe, pozwalające oddać stare ubrania i w zamian dostać bon na nową odzież również stworzoną z recyclingu. Nie chodzi o same hamburgery czy ubrania, lecz o możliwość przeżycia nowego doświadczenia. To ona przyciąga i sprawia, że o firmie jest głośno.

Nietypowy pomysł na stoisko targowe

I właśnie ten trend da się zaobserwować w przypadku stoisk targowych. Różnicą pomiędzy tymi obleganymi a takimi, na które nikt nie zagląda, są najczęściej atrakcje wykraczające poza ulotki czy długopisy reklamowe. Pomysłem na natychmiastowe nakłonienie gości do wizyty na stoisku, a przy tym zapamiętania marki, jest postawienie na swojej powierzchni wystawienniczej fotobudki. To budka fotograficzna przypominająca tą, w jakiej niegdyś robiono zdjęcia do paszportów. Dziś każdy może się tam sfotografować sam lub ze znajomymi. Aby jednak możliwość ta była naprawdę atrakcyjna, warto wykorzystać taki nietypowy pomysł na stoisko targowe dbając, by budka fotograficzna miała dodatkowe funkcje.

Tematyczna budka foto dla wymagających

fotobudka jako atrakcja stoiska targowegoW niektórych można się przebierać, w innych tworzyć animowane gify; są też takie, które pozwalają na nałożenie dowolnego tła, by zdjęcie wyglądało jak z Paryża czy lasu. Dla marki korzystne może być samo nakłonienie dzięki fotobudce tłumów do wizyty na stoisku. Dodatkowo na zdjęciach czy budce można umieścić logo marki. Niektóre branże można bezpośrednio powiązać z takim fotomatem, tworząc oryginalną reklamę. Poniżej garść takich inspiracji:

  • studio filmowe lub fotograficzne może zachęcić do odwiedzenia stoiska, a przy okazji utrwalić się w pamięci klientów, którzy będą je kojarzyli z łatwym robieniem dobrych zdjęć,
  • projektanci mody czy autorzy rękodzieła udostępnią obok budki stroje czy gadżety do przebierania się, a dziesiątki zadowolonych gości wrócą do domu z targów ze zdjęciami, na których znajdują się firmowe wyroby,
  • biuro podróży czy szkoła językowa mogą wykorzystać tła z chińskim murem czy Nowym Jorkiem. Wzbudzą skojarzenie swojej marki z danym krajem, a chętni od razu mogą na miejscu zapytać o lekcje chińskiego czy wycieczki do Stanów,
  • agencja PR, eventowa czy wedding plannerka pokażą, że potrafią przyciągnąć ludzi i zapewnić im dobrą zabawę,
  • samorządy i właściciele charakterystycznych obiektów mogą oferować zdjęcie „na tle” swojej atrakcji. Tym samym zachęcają do jej odwiedzenia na żywo.

Dodatkowe pomysły na aranżację stoisk targowych

zdjęcie termiczne na targachSama fotobudka to oryginalny i nietypowy sposób na aranżację stoiska targowego. Wydrukowane na miejscu zdjęcia uczestnicy będą później trzymali w biurze czy na lodówce, więc długo nie zapomną o stoisku firmy. Istnieją jednak jeszcze bardziej oryginalne rodzaje takich fotografii wykonywanych na miejscu.

Jedną z nich jest thermo-selfie. Polscy widzowie mogą znać je z telewizyjnych reklam środków na przeziębienie, gdzie na ciało nałożona jest siatka termiczna obrazująca zmiany temperatury wywołane gorączką. Zdjęcie termiczne może być więc pomysłem na aranżację stoiska na targach z branży wojskowej, medycznej czy artystycznej.

Magiczne lustro

Kolejnym pomysłem może być Magic Mirror, czyli interaktywne lustro. Przed imprezą możesz zaplanować, że poza zdjęciem z imprezy pojawi się na nim logo firmy czy zabawny slogan. Uczestnicy stają przed lustrem i robią zdjęcia, a następnie mogą je wydrukować i udostępnić w kanałach social media czy SMS-owo. To gotowa viralowa kampania marki, szczególnie takiej z branży beauty, aranżacji wnętrz czy eventowej. Wykorzystywaną na zdjęciach technologią, która atrakcyjnie się prezentuje na fotografii, jest malowanie światłem. Użytkownicy mogą sfotografować się na tle rozświetlonego kosmosu czy fajerwerków. Samo to daje podpowiedź co do możliwego wykorzystania. Jak dotąd tego typu technologia z powodzeniem stosowana była na eventach związanych z branżą energetyczną.

magiczne lustro na targach

Odpowiedź na potrzeby klienta

Często samo zetknięcie się z takim zdjęciem sprawia, że klienci przypominają sobie wydarzenie i polecają dalej firmę. Zdjęcia termowizyjne czy 3D to na tyle nietypowa atrakcja na event, że o imprezie, na której są w użyciu, czasami jest głośno w całej okolicy jeszcze w kilka tygodni po evencie.

Dlaczego personalizowane zdjęcia jako pomysł na promocję stoiska firmowego tak dobrze się sprawdzają? Większość klientów jest zainteresowana sobą, a nie markami, które reklamują się na evencie. Dając klientowi fajną pamiątkę z własnym zdjęciem lub oferując personalną konsultację, firma odpowiada na jego realne potrzeby.

Marketing targowy trafiający w potrzeby klienta

Na podobnej zasadzie działa wykorzystanie na targach stoiska z goglami 3D do wirtualnej rzeczywistości. Nakłonienie klienta w zatłoczonej hali do poświęcenia kilkunastu minut na zapoznanie się z prezentacją firmy jest niemal niewykonalne. Jeśli jednak na stoisku firmowym ma możliwość włożenia okularów 3D i zagrania w grę lub odbycia wirtualnej podróży, uzna to za świetną rozrywkę. Nawet jeśli prezentacja czy zręcznościówka w jakiś sposób będą związane z firmą czy w subtelny sposób nakłaniają do skorzystania z oferty. Nie zmienia to faktu, że gogle 3D wciąż są rzadkością i każdy choć raz chętnie je wypróbuje. Marketing targowy oparty na wykorzystaniu platformy 7D VR to jeszcze więcej zaangażowania: wiatr i wibracje sprawiają, że wirtualna rozrywka – dosłownie – zyskuje nowy wymiar.

Skuteczna promocja firmy na targach

Połączenie pomiędzy stanowiskiem rozrywkowym a promocją firmy na targach może wydawać się niejasne. Co ze smyczami i długopisami, które klient może zabrać do domu? Dlaczego nie ma tu mowy o ulotkach? Takie gadżety coraz rzadziej są uważane przez klientów za atrakcyjne. Mogą wziąć do domu długopis czy ołówek, ale raczej będzie to jeden z kilkunastu przyborów do pisania, jakie już posiadają. Gdy mowa o ulotkach czy innych „papierowych” gadżetach, konwersja będzie jeszcze niższa. Dlatego nowoczesna promocja firmy na targach opiera się właśnie na takich metodach, które pozwalają zapoznać klienta z marką w sposób niemal natywny. Logo firmy może pojawić się na zdjęciu z fotobudki lub być częścią interaktywnej gry. Nie wpływa to na radość z próbowania swoich sił w świecie VR czy fotografowania się ze znajomymi. Istnieje jeszcze kilka różnych ciekawych wariantów wirtualnej rozrywki. Całkowitą nowością są technologie Neurosky i Human Joystick, które pozwalają sterować za pomocą myśli światem z gry.

Jak wizualnie wyróżnić stoisko na targach?

Wszystkie te technologie przyciągają uczestników imprezy. Z budki fotograficznej dostają oni na pamiątkę zdjęcia, na których mogą znaleźć się dyskretne dane firmy. Korzystając z VR, zapoznają się z produktami czy filozofią marki. Pozwala to w nietypowy sposób przenieść branding firmy do świata wirtualnego (zdjęcia z logo dostępne on-line, wirtualna rzeczywistość). To sprawia, że samo stoisko nie musi już uginać się od ulotek czy standów. To daje korzyści z kilku powodów:

  • wiele osób od lat miało już wyrzuty sumienia przed zamawianiem kolejnych tysięcy ulotek na imprezy. Teraz nie musisz wybierać – troska o środowisko lub reklama na evencie. Przenieś większość komunikacji wizualnej do świata wirtualnego,
  • dość trudno pogodzić wyrafinowany projekt stoiska czy identyfikację firmy premium z natłokiem ulotek i bannerów. Przeniesienie marketingu firmy częściowo na ekran czy do budki fotograficznej pozwala uwolnić przestrzeń i stworzyć wysmakowany projekt,
  • samo to, że stoisko będzie bardziej minimalistyczne i pozbawione nachalnej reklamy wyróżni je spośród konkurencji,
  • łatwiejszy transport i przygotowanie – budka fotograficzna czy stanowisko do gry ustawią pracownicy firmy, która je wynajmuje. Nie musisz przywozić licznych bannerów i standów.

virtual reality na MTPA co z gadżetami targowymi?

Można odnieść wrażenie, że tradycyjne gadżety reklamowe na targi to przeszłość. Nie do końca tak jest. Warto w nie inwestować, ale świadomie. Ilość na targach jest ważna, ale jakość to czynnik, który zdecydowanie był dotychczas pomijany na wielu stoiskach. Nie chodzi tu o wysoką cenę przedmiotu, a raczej o przemyślany koncept reklamowy, który naprawdę jest oryginalny lub przydatny.

Jako przykład tego typu dobrze przemyślanych gadżetów można podać pojemną, niebieską torbę lub charakterystyczny, krótki ołówek z logo, które można dostać w markecie jednej z sieci sklepów z meblami. Bardzo przydają się na miejscu podczas zakupów, a później podczas remontu, urządzania wnętrz i w innych życiowych sytuacjach. To gadżety, których nie wyrzucamy – bo są praktyczne, a do tego ładne!

Inny przykład przemyślanego gadżetu reklamowego to drewniane, czerwone korale czy ręcznie robiona łyżka z drewna. Jedna z instytucji państwowych jakiś czas temu takimi niedrogimi gadżetami reklamowała województwo małopolskie, skąd pochodzą te przedmioty.

Skuteczna prezentacja podczas targów i po nich

Dbając o ciekawe gadżety, przedłużasz kontakt gości imprezy z marką na czas po evencie. Decydując się na konkretną rzecz, można pomyśleć o tym, jak długo posłuży osobie, która po nią sięga. W przypadku masowo produkowanych długopisów z logo firmy może to nie być długi czas, bo takie przedmioty łatwo się psują. Poza tym logo może się zetrzeć, a przedmiot jest na tyle powtarzalny, że nie zapadnie w pamięć. Gadżety takie jak prosta gra karciana czy układanka albo regionalna ozdoba mogą posłużyć dłużej. Również zdjęcia wydrukowane z buki fotograficznej to coś, co zawiśnie w wielu domach i biurach na stałe.

Obecnie coraz więcej osób zaczyna zdawać sobie sprawę z tego, że liczy się również obecność w sieci. Wybierając fotomat, z którego zdjęcie z logo firmy można od razu wysłać na kanały w mediach społecznościowych, dbasz od razu o ekspozycję w sieci. Dobrze przemyślane stanowisko firmowe może sprawić, że nie będziesz musiał osobno dbać o reklamę off- i on-line, bo skuteczna prezentacja podczas targów pomoże obsłużyć oba kanały.

Udział w targach trade show

Niektórzy zastanawiają się, czy udział w targach trade show ma sens. Widząc setki podobnych stoisk łatwo dojść do wniosku, że nie, bo nie ma szans, by klient rozróżnił czy zapamiętał firmy. Jeśli jednak komunikacja wizualna i oprawa stoiska firmy na targach będzie przemyślana, jedno tego typu wydarzenie może zapewnić marce nowe kontakty i klientów na nadchodzący rok. Można chyba powiedzieć, że nie ma sensu brać w targach udziału bez odpowiedniego przygotowania, bo wówczas faktycznie nie przyniesie to firmie korzyści. Zdecydowanie lepiej będzie dobrze przygotować się do jednego ważnego wydarzenia i skupić na nim uwagę wszystkich zebranych niesamowitym stoiskiem firmowym.

Please wait...